Veel gestelde vragen (FAQ)

Welke kleding draag ik in een yogales?

Gemakkelijk zittende kleding als een joggingbroek en shirt zijn prima. Het is beter als de kleding niet te wijd om je lichaam zit. Verder beoefen je yoga altijd op blote voeten. Je kunt een vestje en/of sokken mee voor tijdens de eindontspanning. De yogastudio mag je alleen met sokken of blote voeten betreden. Er is in de studio plaats om je schoenen en tas op te bergen.

Mag ik eten of drinken tijdens een yogales?

Nee, liever niet. Verder is het aan te bevelen kort voor een les niets of hooguit iets lichts te eten. Een te volle maag belemmert je in de beweging en omdat je ook voorover buigt kan een zware maaltijd een misselijk gevoel geven. Drink wat thee of water voor je je les ingaat. En drink vooral goed na afloop van een yogales. Vooral na een yogales met veel twists, heb je je lichaam als het ware “uitgewrongen”.  Veel (water) drinken is dan aan te bevelen omdat het voorkomt dat je hoofdpijn krijgt.

Moet ik een eigen yogamatje meenemen?

Er zijn yogamatjes aanwezig in de studio evenals andere yogamaterialen zoals blokken, kussens en dekens. De matjes worden weliswaar regelmatig schoongemaakt, maar het is prettig op den duur zelf een yogamatje aan te schaffen. Via internet of bij een goed uitgeruste sportwinkel zijn yogamatjes te verkrijgen. Koop in elk geval een stevig antislip matje. Vraag gerust om advies. Je kunt ook een zogenaamde yogadeken / -handdoek aanschaffen. Dat is een antislip deken die je over een matje heen legt, gemakkelijk kunt wassen en alleen door jou gebruikt wordt. Dat is lekker fris.

Kan ik aan yoga doen als ik een blessure heb?

Ja, dat kan, maar natuurlijk niet altijd. Meld je blessure in elk geval aan de docent, dan kan daarmee rekening worden gehouden en kunnen eventueel aangepaste houdingen gezocht worden. Je bent altijd zelf verantwoordelijk voor wat je doet. Jij voelt je lichaam het beste. Bij twijfel is het raadzaam je huisarts of fysiotherapeut te raadplegen. Een yogadocent is immers geen medicus.

 Kan ik aan yoga doen als ik zwanger ben?

Ja, dat kan, maar niet altijd. Als je weet dat je zwanger bent, is het aan te bevelen dit altijd te melden. Zeker tijdens de eerste maanden van een zwangerschap is het niet aan te bevelen om twists te doen en om veel te springen. Beide bewegingsvormen hebben een reinigend effect en dat wil je zeker niet in het begin van je zwangerschap. Het ligt ook aan je eigen persoonlijke conditie of het mogelijk is aan yoga te doen. Soms is het beter (tijdelijk) over te stappen naar speciale zwangerschapsyoga. Ook in geval van zwangerschap ben je altijd zelf verantwoordelijk voor wat je doet. Overleg bij twijfel met je verloskundige of arts.

foto-there-is-no-competition-in-yoga